onsdag 6 september 2017

Andas in, andas ut

Har du satt dig ned och bara andats idag? Inte haft mobilen på eller datorn i knät, bara varit stilla och andats?

Inte jag heller och här sitter jag - trött och irriterad och helt omedveten om de fina sakerna som finns omkring mig. Det är sällan jag tänker på hur bra jag har det utan fokuserar istället bara på alla problem jag har. För mig just nu är den största delen att jag hamnat i ett moment 22 mellan CSN och skolan vilket gör att stressen över hur jag ska klara mig ekonomiskt bara ökar. Men så sa en person ”men tänk på allt bra du har istället, lösningen på problemet kommer och det är ingen idé att du stressar över det just nu”. Jag tittade på honom och tänkte att det är ju väldigt sant – varför springer jag runt och är stressad för sådant jag inte kan påverka för stunden? Visst det är bra att lägga upp planer och tänka framåt, men om du inte kan göra något förrän du exempelvis fått svar från olika ställen, så är det ju absolut inget att stressa över under tiden fram tills du får svaren – eller hur?

Här är ett exempel på hur omedveten man blir om omgivningen när man grottar ned sig för mycket i sina problem och inte stannar upp, andas och ser sig omkring.
I helgen hade jag ännu inte fått reda på vilken röra jag hamnat i med CSN – inte något som är mitt fel men som har blivit mitt problem att lösa. Jag satt hemma och kände att det var för fint väder för att vara inne så jag tog på mig bra skor och gick ut för att utforska det nya området jag precis har flyttat till. Utan så mycket oro och stress kunde jag slappna av och se mig omkring – faktiskt se vad jag gick förbi och inte bara traska förbi nedgrävd i mina tankar. På vägen hittade jag ett stort fält med solroser, en fantastiskt fin mur och en hage med ett härligt gäng får som man fick klappa på. Jag kom hem glad och mådde mycket bra efter frisk luft och den lycka jag känt när jag såg alla de fina solrosorna. Sen bara någon dag senare fick jag veta från CSN att det har skett ett missförstånd mellan skolan och dem och jag behöver fixa poäng och en massa annat – du förstår hur jobbigt det var att inse att jag inte kommer få CSN på ett tag tills jag fixar detta. Sen dess har jag mått sämre och låtit stressen ta över. Har inte gått den där rundan jag hittade i helgen, inte suttit på den där muren och bara kollat ut över fältet – och andats.

Så idag uppmanar jag dig och mig själv att varje dag, flytta fokuset från alla måsten och alla sysslor och bara sätta dig ned och andas. Sätta dig ned och tänka på de bra sakerna i livet eller gå ut och utforska ett nytt område – men det viktigaste: att lämna all stress och fokusera på andningen och det som gör dig glad!

Ha det bäst,

Tove




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar